Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dagens rätt

Featured Replies

Publicerat

Tänkte försöka mig på att laga revbensspjäll idag. Glaserade med honung och ingefära. Youmie!

Hur dags ?? :D

• Svar 9,7k
  • Visningar 1,3m
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Islänningen
    Islänningen

Putin's middag i veckan....

• Ikväll blev det bränd vildsvinsfilè med hemmagjord potatissallad.

• OK, inte dagens, dagens men väl förberedelse för onsdagens dagens då trettio man, passkyttar/hundförare, ska utfodras på en sörmländsk drevjakt. Preppar 8 mufflonbogar idag, i morr'n blir det en musti

Posted Images

Publicerat

Tänkte försöka mig på att laga revbensspjäll idag. Glaserade med honung och ingefära. Youmie!

tips: koka dem först, därefter marineras varma och slutligen in i ugnen bara för att få lite yta på dem....

Publicerat

Revbenen kokas och sedan penslar jag på sirap och kryddar med ingefära och salt. Gud, det blir sååå gott! ^_^

Men undrar vad jag ska äta idag?? Har helt glömt bort det med mat! Jag bakar bröd och då glömmer jag bort allt annat. :blush:

Jag fick något av min dotter till jul, men jag har glömr kolla vad det var... Det var lite rörigt just då och det var fruset så det skulle direkt i frysen. Återkommer om vad det var jag fick.

Ok - lägger till det här: Det var ungnötslever, svinrygg och grishjärta. Har inte testat grishjärta så det ska bli spännande. :)

Publicerat

Det blev revben med honung och ingefära. Till detta blev det rödlöksmarmelad som förvisso blev god men inte så perfekt som marmeladen jag åt i Tallinn. Ska ha mindre balsamvinäger, mer honung eller farinsocker och mer ingefära nästa gång och så ska löken stekas mycket längre.

Mmmm... Efter karrén är nog de tjocka spjällen bästa styckningsdetaljen från gris och inte blir det sämre med honung och ingefära! Har du provat att glasera med äppelmos och lite kanel nå'n gång? Gott det också!

Ica hade erbjudande på tjocka, knäckta revben, det var ju riktigt mycket kött på dem :wub: Har inte lagat till revben tidigare men nu när jag vet hur man gör så kan jag prova med äppelmos och kanel. Det låter inte alls fel ^_^

Hur dags ?? :D

Maten är redan uppäten, sorry! :blush: *gömmer snabbt undan biten som blev över och gör en diskret lunchlåda av den*

tips: koka dem först, därefter marineras varma och slutligen in i ugnen bara för att få lite yta på dem....

Jepp, det var så jag gjorde. Funkade riktigt bra.

Publicerat

Då jag fick möjligheten att medverka på Dovhjortsjakt så blev det ett kalvlår och innerfiléer med hem från Kinnekulle. Tyvärr inte nedlagd av undertecknad.

Blev dovstek som kryddades och bryntes som sig bör. Kastade ner morötter och lök å på med vatten. Kokades till innertemp ca. 60 grader. Rödvinssås blev det av fonden efteråt. Detta kröntes med ugnsrostade rotsaker :wub: Sanslöst gott blev det :)

/M

Publicerat

Blev lövbiff med pommes, stek lök och persiljesmör. Var inte svårt att få ner... ^_^

Publicerat

Vad är gams? Jag googlade och fick bara fram något som hade med matte att göra... :unsure: Någonting får mig att tänka på får, getter... vet dock inte varför.

Idag har det blivit en tjockis med bröd på tappen... än så länge.

Om du läser min jaktberättelse så får du en aning om vad det är samt att du kan spana in bilderna. :)

Min första gams skjuten.

Publicerat

Om du läser min jaktberättelse så får du en aning om vad det är samt att du kan spana in bilderna. :)

Min första gams skjuten.

Jag var kanske inte så fel ute ändå när jag tänkte på getter... Du stoppade gemsen i ryggsäcken... säg mig - var djuret så litet eller hade du en stor ryggsäck?

Publicerat

Jag var kanske inte så fel ute ändå när jag tänkte på getter... Du stoppade gemsen i ryggsäcken... säg mig - var djuret så litet eller hade du en stor ryggsäck?

Nja, Cristoph som jag var med hade lite ryggproblem vid tillfället (trasig disk) så jag fick ta det tunga (med glädje) och då fick vi tyvärr ta och delstycka gamsen på plats för att få ner den i ryggsäcken och sedan kom rådjuret uppepå. Nu var de ju naturligtvis urtagna, men jag skall erkänna att det var mycket trötta ben på slutet. ^_^

Publicerat

gåsbröst, pommes och bearnaisesås! bryn brösten på varje sida och krydda med chilipulver, salt, peppar och vitlök och in i ugnen 150 grader C i ca 40 min. Helt ok! :P

Publicerat

Ikväll blir det paj!

Pajskalet är förberett på mitt eget lilla och kanske något udda sätt men smaken är som baken. Ligger i plastfolie och vilar till sig vilket den inte på något sätt mår dåligt av.

Eftersom jag enligt många i min närhet är en aningen udda, ibland på gränsen till störd person så ska det exprimenteras friskt med fyllning. DEN SKA INTE ÄTAS AV NÅGON VEGETARIAN!

* Fläsk, steks till önskad grad av kremering. Lämpligt med någon rökt variant!

* Jordnötter, med fördel lättsaltade som hackas (GROVHACKAS!). Ge faen i att äta upp alla till Ölen bara! (går att byta ut mot cashewnötter om man är miljöpartist!)

* Kantareller

* gul lök

* Ingefära

* Getost

* Hemlig ingrediens

Äggstanning görs på ägg, grädde, en skvätt Cognac, salt, och svartpeppar! Inget trams med mjölk och annat barnvänligt!

Och eftersom väderspänningar inte bekommer mig så ska kalaset toppas med vällagrad västerbottenost inihelvete grovt riven.

Eftersom pajdegen är färdig att knåda ut i pajformen börjar jag med att öppna en öl. Till ölen är det ganska gott med en lite stänkare så man kan variera sig lite.

Smöra pajformen och börja trycka ut pajdeg. Drick Öl.

- Drick stänkare, och strimla löken i önskad tjocklek. Gråt en skvätt och ta dig en stänkare här. Fördelen med lök att man kan lipa hejdlöst och skylla på osedvanligt stark lök.

- Fräs löken i rikligt med smör tills den blir mysigt glaserad. Glädjs åt det fina resultatet med en klunk Öl. Hiva därefter i kantarellerna och låt de mysa med löken. Mycket vätska från svamp = höj värme. Det här kan ta tid så förbered gärna med ytterligare en Öl så du inte riskerar torka. När det börjar bli smakfull färg på kantarellerna så riv över lite färsk ingefära. Akta akta, kan bli starkt så män med rakad pung får akta sig eller köpa hem nya hyvlar.

- Smaka av lök, ingefära, och kantarell blandningen. Gärna med en liten Cognac. Smakar det bra så råka spilla lite Cognac över röran och låt mysa på svag värme (tänk hemlig ingrediens här!).

- Drick lite mer Öl, och förgrädda pajskalet en stund. Lämpligtvis ställer du nu äggklockan på 7 minuter el. dylikt då ögonlocken börjar bli tunga av allt lipande och god dryck!

- Har du inte somnat när äggklockan ringer så har du säkert smulat getosten och rivit västerbottenosten, och hackat jordnötterna vid det här laget. Pajskalet är iallafall förgräddat om du nu kom ihåg att ställa klockan. Om inte så kanske det är vidbränt och du blev väckt av en ilsken brandman!

Finlir!

Tömm stekpannan i pajskalet (OM det inte är vidbränt!), häll över äggstanning. Försök fördela jämnt över pajen. Fördela nu ut getosten och de grovhackade jordnötterna samt strö över den rivna västerbottenosten.

Är man feg och inte vill reta räddningstjänsten ytterligare en gång under samma dygn ställer man sin äggklocka på 35-40 minuter. Är man mer äventyrligt lagd så hivar man bara in sin paj för gräddning i ugnen. ca 180-200grader blir bra beroende på vad man har för ugn. Drick öl!

Gillar man kostcirkeln kan man servera med en sallad. Sallad är grönt och finns att hitta på grönsaksavdelningen i de flesta matvaruaffärer. Går man dit och hittar sallad, så kan man lika bra se sig om efter avocado, svenska äpplen, coctailtomater, gurka, och en röd paprika. Lägg därefter tillbaka salladen för den har inte i denna varianten av tillbehör att göra, BASTA! hittar du en limefrukt så lägg den i korgen brevid äpplet och gå till kassan. Passera hyllorna med chipspåsar och handla hem en sån också. Smak valfri.

Börja med paprikan, tärna den grovt, kärna därefter ur gurkan och tärna grovt, tomaterna ska halveras. Skölj äpplet och tärna grovt. Sist skalar du, och tärnar avocadon grovt. Kasta kärnan som finns mitt i avocadon den är inte god i någon sallad överhuvudtaget! Snabbt som ögat blandar du samman allt i en skål och pressar över limejuice. Vill man fjolla till det ytterligare gör man en vanlig vinegrett och strilar över.

Är du inte för full, eller somnat kan du förhoppningsvis avnjuta en paj med tillhörande sallad. Har allt skitit sig fyller du på kroppen med en dubbel stänkare, och öppnar en ny öl. Du handlade ju en chipspåse som räddningsplanka.

Trevlig helg och försök komma över att du fördärvat prima fläsk genom att misslyckas med en paj som vilken idiot som helst borde klara av att tillaga, och kom inte till mig och gnäll om ingredienserna inte passar din smak. Matvaruaffären du varit i har massor av annat man kan förstöra hur enkelt som helst!

SKÅL!

Publicerat
:lol: Kanske ska göra en paj i kväll? Hm.... ska kolla om jag har Cognac...
Publicerat

Ikväll blir det paj!

Pajskalet är förberett på mitt eget lilla och kanske något udda sätt men smaken är som baken. Ligger i plastfolie och vilar till sig vilket den inte på något sätt mår dåligt av.

Eftersom jag enligt många i min närhet är en aningen udda, ibland på gränsen till störd person så ska det exprimenteras friskt med fyllning. DEN SKA INTE ÄTAS AV NÅGON VEGETARIAN!

SKÅL!

Det blir nog paj ikväll :D åtminstone ett försök ;)

Till lunch blir det pizzadirekt!

Publicerat

:lol: Kanske ska göra en paj i kväll? Hm.... ska kolla om jag har Cognac...

Det blir nog paj ikväll :D åtminstone ett försök ;)

Till lunch blir det pizzadirekt!

En sak slog mig nu! Tänk på att fläsk är salt, samt att jordnötter är salta så var lita aktsamma på saltmängden i stanning, vällagrad ost också för den delen. Man kan alltid salta extra i efterhand, men en översaltad anrättning kräver oerhörda mängder öl!

:blush:

Publicerat
  • Författare

Rotade runt lite i frösaboxen och fiskade upp lite godsaker till dagens mddag,

Helstekt vildsvinsytterfilé, gul kantarellsås och råstekt potatis får det bli!

Publicerat

Det bidde ingen paj... det bidde bruna bönor och stekt fläsk. Det sitter ju inte helt fel... :P Tog fram en en älgstek och en vildsvinsrygg. Tänkte hitta på något med dom i morgon.

Är vildsvinsryggen lämplig som stek? Eller kanske funkar bra till stekas i skivor eller grytbitar?

Publicerat
  • Författare

Det bidde ingen paj... det bidde bruna bönor och stekt fläsk. Det sitter ju inte helt fel... :P Tog fram en en älgstek och en vildsvinsrygg. Tänkte hitta på något med dom i morgon.

Är vildsvinsryggen lämplig som stek? Eller kanske funkar bra till stekas i skivor eller grytbitar?

Hade ett lite större kalas med jaktkompisen en gång, då tog jag en "vildsvinssadel" från en 70-kilos gris som "bakades" långsamt i ugnen under ivrig ösning, det blev helt fantastiskt gott! Körde på med en söt/stark glace under slutfasen så ytan blev knaprig och god och fler önskade sig mer stekyta. Precis som jag själv då jag blir bjuden på toscakaka... Ställer gärna hela skiten på högkant och tar den första skivan så kan resten ägna sig åt själva sockerkakan. :blush:

Publicerat

Hade ett lite större kalas med jaktkompisen en gång, då tog jag en "vildsvinssadel" från en 70-kilos gris som "bakades" långsamt i ugnen under ivrig ösning, det blev helt fantastiskt gott! Körde på med en söt/stark glace under slutfasen så ytan blev knaprig och god och fler önskade sig mer stekyta. Precis som jag själv då jag blir bjuden på toscakaka... Ställer gärna hela skiten på högkant och tar den första skivan så kan resten ägna sig åt själva sockerkakan. :blush:

Hehe! Blir inte mycket till toscakaka kvar då... :D

Hur länge och i vilken temp med eller utan varmluft? Hade du en form som den låg i med lite godsaker runt eller bara på en plåt? Denna är ca 7 cm tjock..

Publicerat

pannbiff i rödvinssås med potatis och vitlöksbröd.

Publicerat
  • Författare

Hehe! Blir inte mycket till toscakaka kvar då... :D

Hur länge och i vilken temp med eller utan varmluft? Hade du en form som den låg i med lite godsaker runt eller bara på en plåt? Denna är ca 7 cm tjock..

Använde galler i långpanna, 100 grader och absolut ingen varmluft och enda godsak förutom själva ryggen var smör, några krossade enbär och lite timjan som fick ge smak åt själva ösvätskan. Tiden...? Tills den var klar! :unsure:

Publicerat

Använde galler i långpanna, 100 grader och absolut ingen varmluft och enda godsak förutom själva ryggen var smör, några krossade enbär och lite timjan som fick ge smak åt själva ösvätskan. Tiden...? Tills den var klar! :unsure:

Jaha! Vad dum jag är! Det borde jag ju ha förstått... :lol: Går du efter innertemp? När man pillar lite så ska väl köttet falla isär? Då brukar kött vara som godast. ^_^

Publicerat

lågtemperaturstekning +köttermometer blir nästan alltid bra!

men det kan ta sin lilla tid så jag brukar se till att köttet är rumstempererat innan jag drar igång....

Publicerat

lågtemperaturstekning +köttermometer blir nästan alltid bra!

men det kan ta sin lilla tid så jag brukar se till att köttet är rumstempererat innan jag drar igång....

Den ligger på bänken sedan lunchtid. Den kommer att vara rumstemperad. Vilken innertemp är att rekommendera?

Jag har en älgstek framme också. Något gott tips på den?

Tänkte ha lite i frysen så man kan plocka fram på morgonen och klar att värma när man kommer hem från jobbet.

Publicerat
  • Författare

Jaha! Vad dum jag är! Det borde jag ju ha förstått... :lol: Går du efter innertemp? När man pillar lite så ska väl köttet falla isär? Då brukar kött vara som godast. ^_^

Ja, nu är det väl fixat redan, men ändå... När köttet välvilligt släpper från benet brukar det vara klart. Brukar också känna å klämma på köttet och får då en känsla av om det är färdigt eller ej, kan också ge mig till att sticka lite i köttet så centralt som möjligt för att se hur köttvätskan ser ut men det är ju inte så kul, man vill ju ha kvar allt det goda i köttet, inte utrunnet. Så, termometer är nog bra och låt den gå till kanske 75 grader och med tanke på tidigare nämnt läckage så låt tempen sitta tills det är dags att tranchera.

Hoppas du fick många fina matlådor!

Publicerat

Den åkte in i kylen igår kväll, men togs fram för någon timme sen... Tänkte dra igång så snart köttet är rumstempererat så det är inte för sent. :)

Vad förelår ni att jag gör med älgsteken? Den är nog på 1,5- 1,8 kg eller nåt, gissar jag. Stek är ju inte så där jättekul att göra matlådor av...