Publicerat Mars 4, 201115 yr Lammkotlett m. potatisgratäng samt lite stekt svamp o ngn grönsak till det. En pava rött lär oxå åka dit. I magen alltså
Publicerat Mars 4, 201115 yr STORT tack till Bregotten som påminde mig om att man ska käka slottstek ibland... Faan va' gott de e! Hade en kalvfransyska som lämpade sig ypperligt för dagens rätt. inga probelem, glad att vara till nytta! för övrigt blir det curry gryta med ris till middag och sedan kanske nån öl och lite torrkött som snacks....mumma!!!
Publicerat Mars 4, 201115 yr homemade potatisgratäng. älgbullar o rödvinssås. ska bli spännande o se hur såsen passar till. hade inge annat än vin o balsamvinäger men det visar sig om den e ätbar..
Publicerat Mars 4, 201115 yr Grillad rostbiff med potatis och egenlagad bearnaise! Grymt gott, första gången jag lyckas riktigt bra med den såsen...
Publicerat Mars 4, 201115 yr Har inte ätit någonting spännande i dag men däremot har jag blivit ombedd att ta fram nya recept till ICA och de verkar vara rejält intresserade av mina idéer! De vet inget än men ingen av mina kryddblandningar, som det egentligen handlar om, innehåller något annat än råvaror! Inga konstigheter alls Det känns faktiskt riktigt kul att få bidra till bättre mat om vi tittar till råvarorna, och det kommer inte att drabba slutkunderna i form av högre priser heller! I morgon skall jag helsteka grishals med honung, stjärnanis och lite heta toner. MUMS!
Publicerat Mars 4, 201115 yr Har inte ätit någonting spännande i dag men däremot har jag blivit ombedd att ta fram nya recept till ICA och de verkar vara rejält intresserade av mina idéer! De vet inget än men ingen av mina kryddblandningar, som det egentligen handlar om, innehåller något annat än råvaror! Inga konstigheter alls Det känns faktiskt riktigt kul att få bidra till bättre mat om vi tittar till råvarorna, och det kommer inte att drabba slutkunderna i form av högre priser heller! I morgon skall jag helsteka grishals med honung, stjärnanis och lite heta toner. MUMS! Får nog sluta handla på ICA verkar det som
Publicerat Mars 4, 201115 yr Får nog sluta handla på ICA verkar det som Tja, du vet ju redan vart man kan hitta blåprickiga falukorvar Jag tycker det är skitkul att någon vill förnya sig och köra lite mer ekologiskt!
Publicerat Mars 5, 201115 yr hemmagjord eller köpt?? Hemgjord, men med färdigköpt bechamelsås. Lagar man mat ihop med vovvarnas husse så får man inte krångla till det för mycket
Publicerat Mars 5, 201115 yr Författare Tänk en 3 cm tjock skiva av en underbart fint marmorerad, hängmörad entrecôte, tänk riktig hemgjord pommes, tänk ett kryddsmör, inte för mesigt men heller inte för tufft så att det tog bort smaken på den fina köttbiten... Dagens rätt!
Publicerat Mars 5, 201115 yr I motsats till Qvarnhill så var mitt kött lövtunnt. Lövbiff med klyftpotatis och Café de Paris-sås. Det blev inte helt fel...
Publicerat Mars 6, 201115 yr Författare Småvalparna ska börja med fast föda så det passar utmärkt med köttfärs idag, dom tar "råbiff" och hussen får; Älgburgare med mycket stekt lök, bröd och sallad.
Publicerat Mars 6, 201115 yr Jag la in en ganska stor bit (800 gram) med rimmat sidfläsk i en stekpåse och satte in den i ugnen på 73 grader. Nu har den stått i 15 timmar och sakta mörat till sig. Jag ökade temperaturer till 85 grader i morse så att innetemperaturen i köttet kom upp till 75 grader sedan sänkte jag igen till 70 grader. Stekpåsen gör så att köttet blir sjukt mört och värmen suger ut fettet ur stekfläsket. På något sätt mildras sältan i det rimmade fläsket ganska rejält när man gör på detta sätt. Det blir en mjuk och len saltsmak. Innan vi äter detta i kväll med kokta potäter och sås, snittar jag svålen i ett rutmönster och steker den ganska hårt på svålsidan så ett det enbart blir en hård skorpa. Jag brukar grilla hela bitar av rimmat stekfläsk på samma sätt, med svålen nedåt så att fettet försvinner och svålen blir till en tunn, hård skorpa. Det är söndagsmiddag när det är som allra bäst.
Publicerat Mars 6, 201115 yr Jag la in en ganska stor bit (800 gram) med rimmat sidfläsk i en stekpåse och satte in den i ugnen på 73 grader. Nu har den stått i 15 timmar och sakta mörat till sig. Jag ökade temperaturer till 85 grader i morse så att innetemperaturen i köttet kom upp till 75 grader sedan sänkte jag igen till 70 grader. Stekpåsen gör så att köttet blir sjukt mört och värmen suger ut fettet ur stekfläsket. På något sätt mildras sältan i det rimmade fläsket ganska rejält när man gör på detta sätt. Det blir en mjuk och len saltsmak. Innan vi äter detta i kväll med kokta potäter och sås, snittar jag svålen i ett rutmönster och steker den ganska hårt på svålsidan så ett det enbart blir en hård skorpa. Jag brukar grilla hela bitar av rimmat stekfläsk på samma sätt, med svålen nedåt så att fettet försvinner och svålen blir till en tunn, hård skorpa. Det är söndagsmiddag när det är som allra bäst. Det där lät väldigt gott... Själv vet jag inte vad jag ska hitta på idag, men det ligger 800g blandfärs på bänken som ska bli rumstempererad. Ska baka bröd först.
Publicerat Mars 6, 201115 yr Åt isterband och stuvad potatis till lunch. Hade även gjort viltkrydda enligt Leif Mannerströms recept. Kryddade potatisstuvningen med denna. Gott!
Publicerat Mars 6, 201115 yr som det nämdes tidigare här i tråden....Slottstek. står och puttrar på spisen och jycken ligger nedanför och dreglar..
Publicerat Mars 6, 201115 yr Det blev nån typ av järpar av färsen. Åts med kokt potatis, brunsås, morötter och lingon. Skippade knäckemackan idag då det fanns nybakat bröd...
Publicerat Mars 7, 201115 yr Författare Idag blir det stekt, lättrimmad regnbågsfilé, lättstuvad spenat och kokt potatis.