Publicerat September 25, 201312 yr Författare Idag blir det rotmos och rimmad fläsklägg. Av det goda kokspadet från läggen kokar jag förstås en god ärtsoppa, det är ju torsdag i morr'n... Provade med snabbärter idag, alltså skalade ärter som inte behöver blötläggas och inte behöver man skumma av ärtskalen, mycket bekvämt och praktiskt!
Publicerat Oktober 5, 201312 yr Författare Avdelningen i frysen för älgkött är kusligt tom, tur då att man kan få köpa högrev av nöt för under 60:-/kg... Lämpar sig ytterligt väl för en mustig Boef Bourgignon idag!
Publicerat Oktober 5, 201312 yr Tjälknöl med klyftpotatis, kokta morötter och kantarellsås. Samma som igår Mvh // Johannes
Publicerat Oktober 5, 201312 yr Blir planka ikväll. Skivor av bogstek från älg och kotlettrad från gris. Lite sparris, brytbönor, färska kantareller smörfrästa tillsammans med lite bacon. Samt pärmos då förstås.
Publicerat Oktober 5, 201312 yr Vad är egentligen tjusningen med att baka maten på en träbit? Missförstå inte, jag är övertygad om att det blir kanon! Men varför trä?
Publicerat Oktober 5, 201312 yr Vad är egentligen tjusningen med att baka maten på en träbit? Missförstå inte, jag är övertygad om att det blir kanon! Men varför trä? Prova själv!Så kan du själv avgöra skillnaden. Kort, så tar maten lite smak av plankan och oljan den smörjs in med. Sen funkar plankan bra att gratinera på. Blir inte riktigt det samma om du ställer in en tallrik i ugnen. Med planka så sugs en del av safterna från maten upp och det resterande hamnar i "spillrännan" som är fräst i plankan. Använder du tallrik så kommer allt att simma i "sky". Sen är det helt enkelt lite mer festligt att göra det på en planka för att bryta av. Man kokar potatis som sedan görs till potatismos. Moset spritsas runt plankan, i ett av hörnen kan man lägga en lite större klick. Sen kommer jag att fräsa på grönsakerna. Där efter så slänger jag ner köttbitarna i någon minut på vardera sida i en stekpanna, ska i princip bara bli en stekyta på köttet.(Vilket kött man väljer att använda spelar inte så stor roll, bara det är mört. Jag tycker det är festligast med kött från 2 olika djur för att få lite spridda smaker. Viktigt att man inte kryddar lika. Älgen har jag kryddat med salt, vitpeppar och svartpeppar, grisköttet med salt och ingefära.) Sen läggs det upp på plankorna innanför moset, tillsammans med de frästa grönsakerna. (Vilket man kan variera efter smak, ibland har jag tagit lite rökt älghjärta istället för bacon osv...) Och en halv tomat läggs i gropen i ena hörnet på brädan. Därefter in i ugnen i ca 10-15 min. Klart att ställa fram på bordet. Så här kan det se ut!
Publicerat Oktober 5, 201312 yr Gjorde pulled pork fast på ytterlår av älg, blev riktigt bra faktiskt!
Publicerat Oktober 5, 201312 yr Avdelningen i frysen för älgkött är kusligt tom, tur då att man kan få köpa högrev av nöt för under 60:-/kg... Lämpar sig ytterligt väl för en mustig Boef Bourgignon idag! boef med riktigt långkokat kött <3. de är gott det !
Publicerat Oktober 24, 201312 yr Författare Här kommer en riktig kioskvältare... En tallrik ärtsoppa till lunch och en påse micropop till middag! Alla dagar är inte klädda med matlagningsglädje, bara att inse fakta!
Publicerat Oktober 24, 201312 yr Här kommer en riktig kioskvältare... En tallrik ärtsoppa till lunch och en påse micropop till middag! Alla dagar är inte klädda med matlagningsglädje, bara att inse fakta! Hahaha!
Publicerat Oktober 30, 201312 yr Fläsk och löksås. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit. now Free
Publicerat Oktober 30, 201312 yr Författare Ovanstående fläskrätter matchar man ju inte... Tyvärr! Här får det bli vildsvinsskav med lök och kantareller att serveras med kinespärer.
Publicerat Oktober 30, 201312 yr Författare Pitepalt med fläsk o krösamos. Jaha ja... Du var tvungen att skriva detta förstår jag...
Publicerat Oktober 31, 201312 yr Jaha ja... Du var tvungen att skriva detta förstår jag... Ja visst var jag det och allt bara för att reta dig lite.
Publicerat Oktober 31, 201312 yr I matsalen på jobbet är det oxbringa med pepparrotssås idag. Alternativ rätt är stekt strömming med potatismos. Alla dessa val...
Publicerat Oktober 31, 201312 yr I matsalen på jobbet är det oxbringa med pepparrotssås idag. Alternativ rätt är stekt strömming med potatismos. Alla dessa val... Den var svår faktiskt... win, win?
Publicerat Oktober 31, 201312 yr Till middag idag blir det nykokt älgfärsås o spagetti med grönsaker.
Publicerat Oktober 31, 201312 yr Har lagat morgondagens middag, pölsa med lever, fläsk och älgkött, serveras med kokt päran stekt fläske och drivor av heminlagda rödbetor. MMMums
Publicerat November 2, 201312 yr Detta är en populär post. Älgköttsoppa till middag. Alldeles för varmt för denna maträtt när det är +2 ute. Frossat i Gammeldags gräddglass, nykokt hjortronsylt o grädde nu ikväll.
Publicerat November 4, 201312 yr Detta är en populär post. Renfilé. mandelpotatispuré, messmörssås och vargtassgelé